2024. gadā VSAC “Zemgale” piedalījās Eiropas Savienības Pamattiesību aģentūras veiktajā pētījumā par vardarbību pret personām ar invaliditāti iestādēs. Aģentūra ir apkopojusi rezultātus un aicināja atsevišķus pārstāvjus no katras valsts uz tikšanos Austrijas galvaspilsētā Vīnē šī gada 21. un 22. oktobrī, lai šos rezultātus prezentētu un apspriestu tālākās nepieciešamās darbības. VSAC “Zemgale” pārstāvēja Pakalpojumu nodrošināšanas nodaļas vecākā eksperte sociālo pakalpojumu jomā Dr.paed. Vita Roga-Vailza.
Ar kvalitatīvu, ES Pamattiesību aģentūras veikto pētījumu (kopumā no 37 valstīm) aktualizējās būtiski jautājumi. Pētījuma datu apkopošanas rezultātā FRA (Fundamental Rights agency) izstrādājusi uzmetumu ar nosaukumu: “Institutions: Places of Care and Places of Safety?“.
Semināra/darbnīcas laikā notika divu dienu intensīva darbošanās pie 3 bloku jautajumiem - prevence, aizsardzība un reaģēšana (Prevention, Protection, Responce), dažādu Eiropas Komisijas dokumentu kontekstā. Darbs norisinājās darba grupās, kuras pie katra uzdevuma mainījās, izmantojot par pamatu iepriekšējo grupu sagatavos prezentāciju kopsavilkumus.
“Citu valstu pieredze, iestrādes un ari nepilnības, parāda, ka problēmas ir līdzīgas un plaisas šo cilvēku pamata tiesību aizsardzībā ir jārisina kopēji darbojoties, bet pamatā vajadzīgi vienoti standarti, pēc kuriem darbotos tiesību aizsardzības un atbalsta mehānisms.” secina V. Roga-Vailza.
Semināra laikā gūtās atziņas:
- Vērtīgs seminārs - ļoti saistošs, profesionāli intensīvs, strukturēts, domu apmaiņas bagāts pasākums ar labu darba organizāciju ;
- Visos trīs segmentos - prevence, aizsardzība un reaģēšana - jānodrošina cilvēku ar invaliditāti iesaiste, īpaši monitoringā;
- Pieejama, skaidra, atklāta informācija nepieciešama visur un visiem - viegli uztveramā valodā;
- Standartu nepieciešamība vienotam monitoringam - pamata principu izstrāde, ko veic katra valsts, lai novērstu sadrumstalotību starp dažādām institūcijām, kurām jāveic uzraudzība, iesaistot pēc iespējas vairāk neatkarīgo ekspertu;
- Nepieciešama nepārprotama un skaidra sūdzību iesniegšanas procedūra un izskatīšanas mehānisms, atbildīgo precīza identificēšana un atbalsts sūdzības sniedzējam (nepieciešamība novest procesu līdz galam);
- Normatīvu satura izpildījums - pietuvināts cilvēka vajadzībām, interesēm nevis institūcijas vajadzībām un ērtumam;
- Rūpes ne tikai par pakalpojuma saņēmēju, bet arī sniedzēju - mācību, izglītojoša atbalsta sniegšana dažādos līmeņos pašā institūcijā, kā arī politikas veidotājiem un likuma normu rakstītājiem ar mērķi mazināt birokrātiju un slogu cilvēkresursiem.